وظیفه ی اجتماعی معلمان در کلاس در س درشرایط کنونی جامعه چیست؟
اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

  وظیفه ی اجتماعی معلمان درکلاس درس درشرایط کنونی چیست؟


    رسول بُداقی

معلمان بخشی از جامعه هستند که به خاطر ارتباط نزدیک شان با قشر جوان ونوجوان جامعه سخن و رفتارشان بسیار مهم و تاثیر گذار است.
جوانان و نوجوانان هم بخشی از جامعه هستند که بخاطر ویژگی هایی مانند، "انرژی بالا وآینده ساز بودن" بسیار مهم هستند.
"نفوذ سخنِ" معلم، به اندیشه و باور دانش آموز شکل می دهد ،و می تواند آنان را درمسیرنیکِ مورد نظرخویش راهنمایی کند. 
برای کمتر قشری فراهم می شود، که جوانان "پر انرژی وآینده ساز" را روزی چند ساعت در اختیار داشته باشند ، آنطور که دراختیار معلمان هست.
معلمان دو گونه برنامه ریزی برای آموزش اندیشه های خیرخواهانه ی خود به دانش آموزان می توانند داشته باشند.
یکی برنامه ریزی #بلند_مدت و آموزه های اساسی مانند تفکر فلسفی ، منطقی ،ریاضی ، هنری و...
 دیگری برنامه ریزی #کوتاه_مدت باتوجه به شرایط کوتاه مدت کشور، مانند نشان دادن واکنش به مسائل سیاسی اجتماعی روزانه یا ماهانه .
معلمان می توانند نه فقط کتابهای درسی را ، بلکه اندیشه ی نیکخواهانه ی خود را به دانش آموزان منتقل کنند.
اما این نفوذ سخن،واین امکان، نیاز به اندیشه ی وبرنامه ریزی مهمی دارد.
معلم خود باید اندیشه ای داشته باشد، که به آنان منتقل کند، این اندیشه می تواند دستاورد دو بخش باشد.
 یکی #تجربه ی_شخصی 
 دوم #مطالعه
تاریخ ،ادبیات، فلسفه، منطق، جامعه شناسی ،علوم اجتماعی و...از جمله ی این آموزه ها هستند.

اما برگردیم به سخن امروز معلم .
باتوجه به شرایط امروزیِ جامعه ،معلمان وظیفه اجتماعی دارند که:
۱. به دانش آموزان یادآوری کنند، از افتادن پشت سر نیروها،افراد واحزاب ناشناخته ای که حتی یک تن از آنان را از نزدیک نمی شناسند، پرهیز کنند،
بویژه کسانی که در خارج ازکشور بر طبل نابودی می کوبند.
 وبرای هیچ حزبی که با آنان ارتباط داخلی ندارند، عملاکاری انجام ندهند.

۲. درصورت بروز اغتشاشات از گرفتن هرگونه اسلحه به سوی هموطنان، خود داری کنند.زیراخشونت نتیجه اش خشونت بیشتر است.
معلم شایسته است خود منبع مورد قبول آگاهی و اطلاعات دانش آموز باشد،حتی در روزهای تعطیلی باآنان درارتباط باشد.
معلم شایسته است، به دانش آموز چهار چوبی را نشان دهد که بتواند خوب و بدگروههای اجتماعی راخود تشخیص دهد.
نمونه:
الف) به دانش آموز بیاموزد که آزار وضرب وشتم هموطنان بدون تشکیل دادگاه صالحه اشتباه است،و نتیجه ی ناخوشآیندی برای آینده ی جامعه دارد.وهرگز نباید خون کسی را ریخت.

ب) در جامعه حق هر شهروندی است، که حرف خودش را بدون ازبین بردن حق دیگران بیان کند، مگر کسانی که ستمگری آنان ثابت شده است.

پ) معلم شایسته است، دانش آموزان را با اعلامیه ی جهانی حقوق بشرو میثاق های بین المللی آشنا کند.

ت) معلم شایسته است در سر کلاس به دانش آموزان یادآوری کند، داشتن شغل آبرومند و حقوق کافی حق هر ایرانی است.

ث) معلم شایسته است ، درسر کلاس اصول ۱۹ تا ۴۲ قانون اساسی کشور رابرای دانش آموزان بخواند.

ج) معلم شایسته است، روش کار گروهی را به دانش آموزان بیاموزد، حتی خودش در برنامه ی کوهنوردی یا هنری ورزشی باآنان همراهی کند.

چ) معلم شایسته است، به دانش آموزان بیاموزد، آموزش رایگان واستاندارد،حق همه ی کودکان و جوانان ایران است.(اصل ۳۰ قانون اساسی)

ح) معلم شایسته است، نوعدوستی ، دوست داشتن محیط زیست و حیوانات ،همچنین نقش واهمیت این ها را در خوشبختی انسان به دانش آموزان بیاموزد.

خ) هرگز شایسته نیست، معلم به خاطر دریافت حقوق پایین از تدریس و وظیفه ی اجتماعی خودکوتاهی کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

چهار شنبه 17 مرداد 1397برچسب:, :: 17:2 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 36
بازدید کل : 5499
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1